? دو دستهبندی اصلی
قبل از بحث در مورد جزئیات، دانستن اینکه دو دستهبندی اصلی و کلی در مورد ساختارهای گرافیکی وجود دارد، کمک موثری خواهد بود، این دو دستهبندی عبارتند از Bit map و Vector (نوع سوم که کاربرد کمتری دارند فایلهای متا هستند که تلفیق این دو نوعند.)
Bit map کـه پیکـسل یـا خـطوط مـوازی (Raster) نـیز نامیده میشود در هر گوشه و کنار، از تصاویر وب گرفته تا تصاویری که در برنامه Paint ایجاد میکنید، یافت میشود. به عنوان مثال زمانی که یک تصویر دیجیتال را باز میکنید به احتمال زیاد یک تصـویـر Bit map را شـاهد خواهـید بـود. در مـقابل بـرنامههای طراحی مانند CAD با استفاده از قالب برداری (Vector) شکلها و تصاویر را ایجاد میکنند. حال به ارائه توضیحاتی در مورد هر یک از این دو ساختار گرافیکی میپردازیم.
? Bit map:
این سـاختار گـرافیکی بـا تـقـسیم تـصویر به تعدادی پیکسلهای ریز و سپس تخصیص رنگ به هر پیکـسل و تنظیم شدت رنگ و سـایه آن کار میکند. اگر چه هر پیکسل تنها میتواند یک رنـگ و شـدت آن را نمـایش دهد اما یـک تصویر میتواند شـامل صـدها و هزاران پیکسل باشد. گرافیک Bit map دارای یک مشکل اسـاسی اسـت و آن ایـن اسـت کـه چـنانچه بـخواهید انـدازه یـک فـایل Bit map را بـزرگ کـرده و یا کـوچک کنید، وضـوح و کیفیت آن تغـییر میکـند و حتی موجـب به هـم ریختگی تصویرمیشود.
برنامههایی کـه بـرای تـغـیـیر انـدازه تصاویر Bit map اسـتفاده میکـنـیـد یـکـی از ایـن دو شـیـوه را بـرای ایــن مـنـظـور به کار میگیرند، شیـوه اول از طریق کشیدگی پیکسلها در هنـگام بـزرگ کـردن انـدازه تـصـاویـر عـمـل میکـند، بـدون اینکه تعـداد پیکسلها را در کـل تـصویـر تغیـیر دهـد امـا ایـن شـیوه ممـکن اسـت لبههای تیز و دندانهدار در تصویر ایجاد کند.
.::مرجع کد آهنگ::.
.::دریافت کد موزیک::.